Tot ce-i românesc nu piere. E distrus sau vândut
În urmă cu zeci de ani, celebrul interpret Jean Moscopol a lansat pe piaţă melodia „Tot ce-i românesc nu piere”.
Avea dreptate şi nu prea. Are dreptate pentru că, într-adevăr românul are capacitatea extraordinară de a se aduna şi a reînvia din propria cenuşă când te aştepţi mai puţin.
Nu are dreptate pentru că de multe ori ţine prea puţin de noi să nu distrugem ce s-a construit cu sudoare. Acolo unde nu se reuşeşte distrugerea, suntem obligaţi sau ni se sugerează că trebuie vândut.
Exemplul meu de astăzi este firma Marelbo. Ca să fiu sincer nu sunt un cumpărător de încălţăminte de la Marelbo, dar Aurel Bobu, patronul acestei societăţi, a reuşit să creeze din nimic o afacere serioasă. Are 40 de magazine proprii şi a creat 500 de locuri de muncă. Câte firme din judeţ mai au un număr atât de mare de angajaţi. Puţine, foarte puţine.
Am să fac o paranteză. În urmă cu vreo trei ani, pe toate canalele a apărut ştirea că societatea de stat Cuprumin trebuie privatizată. Asta în condiţiile în care anul anterior a avut profit substanţial, cred că vreo 7 milioane de euro dacă nu mă înşel. De ce trebuia privatizată o societate care aduce profit la bugetul de stat? Simplu, pentru că ăsta a fost ordinul venit de la mama dracului. De ce să câştige statul român, când sume frumoase se pot scurge în buzunarele altora.
Aşa se întâmplă şi cu Marelbo. De ce să ţinem în picioare o firmă românească, o firmă care dă de muncă la sute de oameni, o firmă de pe urma căreia trăiesc sute de familii? Pentru că vine o altă firmă, cel mai probabil Adidas sau cineva care are legătură cu această firmă producătoare de încălţăminte sportivă, care îşi doreşte o piaţă de desfacere mai mare în România. Probabil, şi cred că nu greşesc deloc, firma suceveană a devenit incomodă.
Cât despre marile firme care sunt pe piaţa din România, în majoritatea covârşitoarea cazurilor vând în mod oficial produse pe care scrie „Produs în China”. Păi bine, domnilor, chiar noi nu mai ştim să fabricăm o pereche de papuci?
Şi da, Bazarul şi alte centre comerciale sunt pline cu produse contrafăcute şi de cea mai proastă calitate. Astea cum dracu ajung pe piaţă şi cine are interesul să ni le vândă? Iar evaziunea fiscală în acest domeniu este una colosală. Acolo ar trebui să mergeţi, tovarăşilor miliţieni.
Am să închei tot cu Jean Moscopol şi refrenul melodiei despre care vorbeam la început. Poate or înţelege ceva şi cei care distrug orice firmă românească.
„Tot ce e românesc nu piere
Şi nici nu va pieri
Oricât vom îndura, jurăm să fie aşa
Căci tot ce-i românesc nu piere
Şi nici nu va pieri
Românul ştie săînfrunte ceasul greu
El crede în dreptatea lui şi-n Dumnezeu”.