Shares

Pandemia de coronavirus a schimbat regulile jocului în multe domenii, iar politica nu a făcut excepție. Distanțarea socială de care ne tot vorbesc autoritățile a fost înțeleasă de fiecare așa cum a putut sau cum a vrut. Au fost interzise adunările publice, iar prezența unui candidat la ușa/poarta unui alegător este permisă doar într-un format restrâns. Colacul de salvare a venit din partea rețelelor de socializare, unii candidați, și nu puțini la număr, înțelegând să se adreseze posibililor votanți doar pe această cale. E suficient să interacționezi cu cei de la care ceri un vot doar așa? Eu spun că nu. Am să și explic de ce cred acest lucru. În primul rând, românul, iar sucevenii nu fac excepție de la această regulă, își dorește să socializeze. Iar imaginile nu doar de pe litoral, ci și de la Herculane, Borșa sau unde mai vreți voi, arată că oamenilor nu le este dragă izolarea, ci îmbulzeala. Dacă tu nu vei merge să vorbești direct cu omul ai șanse mici, spre deloc, să fii apreciat și, cu atât mai puțin, votat. Ori, din ceea ce am văzut la candidații pentru Primăria Suceava sunt foarte puțini cei care chiar și interacționează cu alegătorii. Iar aceștia vor avea cel mai mult de câștigat. Nu i-am urmărit pe toți cei 14 candidați, dar vă spun sincer și sigur că unii dintre ei au vorbit despre proiectele lor doar în mediul online, eventual la vreo mică șuetă cu prietenii și apropiații. Și mai constat că aproape toți cei ce râvnesc la fotoliul de primar au început să descopere că târgul are autobuze, gară, un parc numit Șipote, dar și că este mizerie sau că avem gropi. Așa că, ne-am trezit cu o avalanșă de postări pe aceste teme, unele repetate de candidați diferiți. Revin și întreb: sunt suficiente aceste postări pentru a-ți atrage voturile pe care și le-au calculat sau pe care speră să le obțină candidații? Și răspund din nou: NU. Și aduc și al doilea argument. Acela că din aprecierile obținute pe propriile pagini de socializare, sau pe cele ale partidului pe care îl reprezintă, foarte puține se vor materializa și într-un vot efectiv. Statisticile spun că undeva la 5% din voturi ar veni pe această filieră. Eu sunt mai optimist și dau 10%, deși când e vorba de politică și oameni implicați în politică procentul cred că e sub 5%, și mă refer la cei care trebuie convinși, nu la cei care știu deja ce au de făcut și dau like-uri din convingere sau pentru că e misiune de partid. Dar și cu 10% din voturi atrase de pe rețelele de socializare e puțin, foarte puțin. Să zicem că ai 1.000 de like-uri la un material și îți vin 100 de voturi, asta înseamnă nimic la nivelul municipiului Suceava. A, să nu uit un aspect. Pe unii dintre candidați nu i-am văzut nici măcar pe panourile pentru afișaj electoral, măcar pentru impresia artistică. De aceea, cred că interacțiunea cu alegătorii este esențială. Pentru cei care au pierdut startul în direcția asta lucrurile nu mai pot fi remediate. Timpul nu mai are răbdare.